Tekstgrootte
Met plezier en succes werken aan talent Dit is het uitgangspunt van de manier waarop we ons onderwijs hebben ingericht. Ieder kind is anders en heeft haar of zijn eigen talenten en interesses. We geven daarom elk kind de aandacht die het nodig heeft om op eigen niveau successen te behalen. Het kan zo zijn dat kinderen extra hulp nodig hebben, omdat de stof te hoog gegrepen is op dat moment, of dat kinderen juist extra, verdiepende leerstof nodig hebben, om een bepaald vak interessant voor ze te houden. We geven daarom op drie niveaus instructie. Zo kunnen leerlingen, die de stof makkelijk oppikken snel aan de slag en is er ruimte om kinderen, die dit nodig hebben, extra instructie te geven. Andere vakken kunnen juist heel goed in groepsverband gegeven worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor een vak als wereldoriëntatie: hier worden kinderen gestimuleerd om samen te werken, elkaars mening te horen en daarover te discussiëren en opdrachten in groepjes te maken. Zo leren ze van en met elkaar. Maar ook door elkaar te helpen tijdens reken- en taalonderwijs ontwikkelen de leerlingen elkaar en zichzelf. We vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. Het bieden van voldoende uitdaging speelt hier zeker een rol in, waarbij we er wel voor waken dat kinderen te veel op hun tenen moeten lopen. Anders bereik je een tegengesteld effect. Hierbij benadrukken we wat een kind goed doet en werken we in een positieve sfeer. Dit is belangrijk voor het zelfvertrouwen en de ontwikkeling van een goed zelfbeeld. Eigen Taken tijd In de Eigen Taken tijd kan een kind werken aan het realiseren van haar/zijn eigen doelen. Dit kan van alles zijn, van extra oefenen in een vak waar een kind moeite mee heeft tot uitdaging zoeken in nieuwe vakken of onderwerpen of verdieping binnen een bepaald vak. Uitgangspunt is “wat wil jij zelf leren”. Doel is om kinderen meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid te geven en hen bewuster te maken van wie ze zelf zijn, wat ze kunnen doen om zich verder te ontwikkelen en waar hun talenten liggen. Natuurlijk hoeft een kind dit niet alleen te doen: de leerkracht ondersteunt het kind hierin als coach/begeleider. Om onze kinderen hier geleidelijk aan mee vertrouwd te maken, beginnen we hier al mee in groep 1. Leerlingvolgsysteem Door te werken met het Leerlingvolgsysteem kunnen we kinderen goed volgen in hun ontwikkeling. Er worden, naast de methodegebonden toetsen, regelmatig landelijk genormeerde toetsen afgenomen. Dat helpt om de vorderingen en ontwikkeling van ieder individueel kind op dezelfde, onafhankelijke manier in kaart te brengen. Dit inzicht gebruiken we om ons onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de individuele leerlingen, maar ook op die van de groep. Hierbij besteden we natuurlijk ook aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling op creatief vlak.
|